14 de novembre del 2009

Power Point

El Power Point és un programa de Microsoft que permet fer presentacions. Aquestes presentacions serveixen per comunicar idees i projectes a un directori, una classe, ... El seu sistema és bastant senzill: es creen diapositives que contenen diferent informació en format text, dibuixos, gràfics o vídeos. Els arxius que contenen presentacions Power Point els reconeixerem per la seva extensió .ppt

La influència del Power Point al món ha sigut enorme, i no ha estat exempta de crítiques. Alguns exemples són els que opinen que el seu ús és per presentacions que posen massa èmfasi en la forma, deixant una mica de costat el contingut de la presentació, o també alguns opinen que se li dóna massa importància al presentador, en contrast amb el missatge.

A continuació explicaré alguns avantatges i inconvenients que hem de tenir en compte:

Els avantatges: L’alumne sempre té en pantalla una guia del que s’està dient, dels termes claus o de l’esquema. Permet incorporar imatges il·lustratives. Permet crear esquemes de manera que es fa més fàcil de llegir la matèria, podem inserir tota mena d’elements multimedials com ara: imatge, so, vídeo, animacions. L’alumne té més facilitat per aprendre apunts. Permet utilitzar una variada gamma de colors i formes que clarifiquin el significat dels continguts.

Els inconvenients: Moltes vegades hi ha massa informació en les diapositives i que no es llegeix amb claredat. L’orador ja no explica o relata sinó que es limita a llegir la pantalla. Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense atenir-se a cap ordre estètic ni utilitzat. Hi pot haver un abús dels elements multimedials. Si no hi ha un bon sistema de projecció, l’aula sempre estarà a les fosques amb el cansament que això provoca als alumnes. Una idea generalitzada és que si incorporem molts efectes d’animació i transició en la presentació, aquesta serà més interessant, en aquest cas correm el risc que, en el millor dels casos, l’auditori miri els efectes i no escolti el discurs. Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid. S’estableix a classe un doble discurs, el dels oradors que va explicant i el de l’oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.

Una bona presentació no és aquella amb el millor Power Point sinó la més completa i menys carregada, més al gra. Hi ha alguns trets útils que qualsevol persona hauria de saber abans d’elaborar la seva presentació:

- Presentacions que treballen en espais i moments que van més enllà de la situació de classe formal. Hi ha un abans i un després tant per part de l’alumne com del professor.

- Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o alumne/alumne.

- Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l’expressió a classe i sobretot el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.

- Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.

- Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.

- Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.

- La no limitació de l’ús del programa Power Point a les presentacions i pensar que es tracta d’una bona feina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.

- El Power Point dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe. No ens les delimita ni les contraseny.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada